Több mint tizenkétezer vonaton vagy buszon elhagyott tárgy jutott vissza tulajdonosához 2023-ban

2024.01.02 14:17

Blog image

Elveszett valami utazás közben? Semmi pánik! Az elhagyott tárgyakat általában a vonatokon szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók, a buszsofőrök, a takarító személyzet vagy az utasok találják meg és adják le az állomásokon. Az átvételi helyük állomásonként változik, általában nagyobb csomópontok személyes ügyfélszolgálatára kerülnek. 

Az elmúlt években folyamatosan növekszik a buszokon, vonatokon felejtett tárgyak száma. 2023-ban összesen már közel 21.500 darabot adtak le a MÁV-VOLÁN-csoportnak, amiből több mint a fele, 12 ezer jutott vissza a tulajdonosához. 

Mi mindent hagynak el az utasok? 

A kallódó tulajdonok többsége telefon, pénztárca, bankkártya és iratokat, táska vagy bőrönd, könyv, sapka-sál, szemüveg, esernyő vagy ékszer. A legértékesebb elhagyott tárgyak nagyságrendileg néhány százezer forintot értek, ezek között szerepeltek műszaki cikkek – mobiltelefon, okosóra, laptop –, de az elmúlt évben találtak például elektromos rollert, kerékpárt, és maradt fenn a járatokon gitár, fúvós hangszer, illetve hegedű is. 

A legrendhagyóbbak között az előző évekből a tornazsákban lapuló 14 millió forint készpénz mellett megemlíthetünk lábprotézist, mankót, számítógép-merevlemezt, leadásra váró diplomamunkát, már javítás alatt álló érettségi dolgozatot, mikulásruhát, autóbuszon felejtett hűtőt és (szerencsére éppen használaton kívüli) babakocsit is. De: az utasok kerestek már hűtőtáskában a vonaton felejtett kígyót vagy otthonról elkóborolt kutyát is. Extrém, de sajnos előfordul az is, hogy az utasok hozzátartozóikat, gyermekeiket felejtik a járműveken, állomásokon.

Mit tegyünk, ha elvesztettünk valamit?

Az elhagyott tárgyakat mintegy két éve közös adatbázisban kezeli a vállalatcsoport, melyek a rögzítést követően egyből megjelennek a MÁVDIREKT rendszerében. Így nagy könnyebbség, hogy akár a MÁV-START, akár a Volánbusz járatain, állomásain felejtettek valamit, központilag az éjjel-nappal elérhető MÁVDIREKT-nél érdeklődhetnek értékeik után az utasok. Érdemes is ezt megtenni, hiszen mint a fenti adatokból is látható, jóval több tárgy kerül elő, mint amennyi végül gazdára talál. 

Ilyen esetben a MÁVDIREKT éjjel-nappal hívható számát kell tárcsázni, akik segítenek visszaszerezni az elkallódott poggyászokat az alábbi elérhetőségeken: +36 1 3 49 49 49, Telekom hálózatából +36 30 499 4999, Yettel hálózatából +36 20 499 4999, Vodafone hálózatából + 36 70 499 4999.

Mi a sorsuk a talált tárgyaknak?

Ha található rajta jelzés, amelyből a tulajdonost egyértelműen be lehet azonosítani, nyolc napon belül értesíteni kell őt, és átadni neki az elhagyott holmit. Ha a tulajdonos személye nem azonosítható, a tárgyat az adott állomáson 8 napig, azt követően a kijelölt gyűjtőhelyeken általában 90 napig őrzik. Tapasztalataink szerint a jelentősebb értéket képviselő elvesztett tárgyak mintegy háromnegyedét sikerül visszajuttatni. A határidő lejártát követően a nem keresett dolgokat értékesítik vagy eladományozzák. Ha így sem találnak gazdára, gondoskodni kell a megsemmisítésükről.